מיסים בישראל ביחס לעולם

בכל העולם, כל הכנסה מחויבת בהצהרה ובתשלום מס. עם זאת, כל מדינה קובעת את גובה המס על פי שיקולים שונים שלה. איפה נמצאת מדינת ישראל ביחסה למיסים לעומת שאר העולם? בואו נבדוק. ישנן שלוש רשויות שגובות תשלומי מס: מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ. בעוד שעצמאים מתנהלים מול שלושת הרשויות הללו, שכירים צריכים לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי בלבד (אם כי מתבצע תשלום למס הכנסה ברוב הקניות).

צילום: מאגר תמונות Depositphotos

תשלומי מיסים בישראל ביחס לעולם – בחינת מדינות ה-OECD

חישוב מס הכנסה מתבצע בשיטת מיסוי פרוגרסיבית שאומרת שככל שהאדם מרוויח יותר כך הוא יעלה במדרגות מס הכנסה. מדרגת המיסוי הנמוכה ביותר עומדת על 10% והיא תקפה לבעלי הכנסה שנתית בגובה של עד 75,960 ₪. מדרגת המיסוי הגבוהה ביותר עומדת על 50% והיא תקפה לבעלי הכנסה שנתית בגובה 651,601 ₪ ומעלה.

מדרגות המס אומרות שהתשלום יחסי והדרגתי. כלומר, עד לסכום המדרגה הראשונה ישלם בעל ההכנסה את אחוז מס ההכנסה הנמוך ביותר. לאחר מכן ישלם בעל ההכנסה את האחוז המתבקש עד למדרגת המס הבאה וכן הלאה. כל זאת בהתייחס למס הכנסה בלבד, אך בישראל ישנה הפרדה בין התשלום למס הכנסה לבין התשלום לביטוח הלאומי (יש לציין כי זוהי אינה המדינה היחידה שגובה את שני המיסים הללו).

בשנת 2017 בחן ארגון ה-OECD את ממוצע תשלום המס במדינות השונות הנמצאות בארגון. ישראל מוקמה במקום החמישי כאשר בארבע מדינות בלבד בארגון תשלום המס נמוך יותר מאשר בארץ. באותה השנה עמד שיעור ממוצע המס בישראל על 22% ובממוצע הכולל של מדינות הארגון הוא עמד על 33%.

יש לציין כי ממוצע זה כולל בתוכו הן את התשלום עבור מס הכנסה והן את התשלום עבור הביטוח הלאומי. ממוצע תשלום מס הכנסה בשנת 2017 עמד על 17% ובאותה השנה שיעור התשלום לביטוח לאומי עמד על 13%. יש לציין כי ממוצע התשלום לביטוח הלאומי (או רשות מס מקבילה) בארגון ה-OECD עמד בשנה זו על 9.6%.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


המצב של ישראל ביחס לעולם

המצב של ישראל בהשוואה לעולם ובפרט למדינות ה-OECD הוא טוב ואפילו טוב מאד. המיסים בישראל נמוכים ממדינות רבות וזאת בחישוב ממוצע המס, ללא התחשבות בהטבות. הטבת מס היא הקלה בגובה המס והיא ניתנת לאוכלוסיות שונות ובמקומות שונים. שיטת ההטבות נמדדת בנקודות כאשר כל נקודה שווה 2,616 ₪ בשנה (או 218 ₪ בחודש). נקודות זיכוי ניתנות על פי קריטריונים שונים ואלו חלק מהם:

• אישה עובדת – 0.5 נקודות זיכוי

• בן זוג שאינו עובד (אם בשל הגעה לגיל פרישה ואם בשל נכות) – 1 נקודת זיכוי

• משלם/ת מזונות לבן/בת זוג לשעבר – 1 נקודת זיכוי

• הורה גרוש/ פרוד שמגדל את ילדיו – 1 נקודת זיכוי

• נער/ה עובד/ת (גילאי 18-16) – 1 נקודת זיכוי

• הורה – נקודת זיכוי עבור כל ילד מתחת לגיל 18. נקודת זיכוי וחצי בשנת המס בו נולד הילד. את הנקודה מקבל/ת אחד/ת מההורים. בשנה בו מציין הילד את יום הולדתו ה-18, תינתן חצי נקודת זיכוי.

• חייל/ת משוחרר/ת או מסיימי שירות לאומי – החישוב הוא לפי מספר חודשי השירות ועד 2 נקודות זיכוי למשך 36 חודשים מהשחרור

• עולה חדש – 3 נקודות זיכוי במשך 18 החודשים הראשונים. 2 נקודות זיכוי ב-12 חודשים שלאחר מכן. 1 נקודת זיכוי ב-12 החודשים שלאחר מכן (סך הכל משך תקופת הזיכוי – שלוש שנים וחצי)

• תושב חוזר – נקודות זכות כפי שמקבל עולה חדש

• תושב ישראל – 2.25 נקודות זיכוי

צילום: Karolina Grabowska | מאגר תמונות Pexels


בדיקת זכאות להחזר מס

ישנם מקרים בהם מסיבות שונות חישוב המס לא נעשה כהלכתו. יתכן ומדובר על עדכון מאוחר של הולדת התינוק או חוסר עדכון בדבר תשלום מזונות ועוד. במקרים אלו ניתן לבצע בדיקת זכאות להחזר מס, גם לאחר שהמס שולם ולמעשה עד שש שנים אחורה. הבדיקה מהירה ובמידה ונמצאה זכאות להחזר, התשלום יתקבל עד שלושה חודשים מהבקשה.

כאשר אנו שואלים מה מצב המיסים בישראל ביחס לעולם, אנחנו יכולים לראות כי ישראל נמצאת במקום טוב, גם בהתחשב בתשלומי הביטוח הלאומי. כאשר מחושבות נקודות הזיכוי, המצב עוד יותר טוב ותשלומי המיסים נמוכים באופן משמעותי לעומת רוב המדינות. כמובן, יש להקפיד על העברת כל הפרטים הרלוונטיים למעסיק וזאת כדי לשלם את סכום המס העדכני.