תכנון פרישה לפנסיה, איך לעשות את זה נכון ואיזה שאלות צריך וכדאי לשאול?

תכנון פרישה שנעשה בזמן ועם כל המידע הנדרש ייקל עליכם בזמן הפרישה ולאחר מכן. תכנון פרישה לפנסיה יכול להתבצע בכל שלב בחיים וכמה שיותר מוקדם יותר טוב, כך תוכלו להגיע אל זמן הפרישה והפנסיה רגועים ונינוחים. גם אם לקחתם את הזמן ולאו דווקא תכננתם, אל דאגה, זכויותיכם אינן נמנעות מכם, אך חשוב מאוד לשאול את השאלות הנכונות, לקבל מידע מקיף ומעמיק ובטח להיוועץ בגורמים רלוונטים שיכולים לסייע רבות בתהליך הפרישה ובשלב החדש בחיים שניצב בפניכם.

צילום: מאגר תמונות 123RF

מהו תכנון פרישה ומתי הוא מתבצע?

תכנון פרישה שנקרא גם "ייעוץ פרישה" הוא תחום חדש יחסית, תחום שנוצר על מנת לספק את כל המידע והנתונים הנדרשים עבור כל אדם העומד לפרוש ממעגל העבודה ולצאת לפנסיה. ייעוץ ותכנון פרישה עשוי להקל על תהליך הפרישה כשיש בידיי הפורשים לפנסיה את כל הידע הנדרש על מנת לממש את זכויותיהם בבטחה. ייעוץ תכנון פרישה בדרך כלל יתבצע מספר שנים לפניי הפרישה לפנסיה, אם כי, ישנה גם האפשרות לקבל ייעוץ פרישה גם לאחר היציאה לפנסיה.

היכן ניתן לקבל ייעוץ ותכנון פרישה?

יש המון סוכניות ביטוח ופנסיה המעניקים שירותיי ייעוץ ותכנון פרישה, חשוב לזכור שתכנון פרישה חייב להיעשות בידיים מקצועיות ולשם כך כדאי לוודא שסוכני הביטוח והיועצים הפנסיונים שמצאתם עומדים בכל דרישות משרד האוצר ובעלי רשיון בכדי להעניק לכם שירות ומידע אמינים.

צילום: מאגר תמונות 123RF


יועץ פנסיוני, סוכן ביטוח פנסיוני או משווק פנסיוני? מה ההבדל בין בין מומחי הפנסיה השונים?

כלל הנראה ברגע פנייתכם אל שירות וייעוץ בתכנון הפרישה תתקלו במומחים שונים המציעים שירותים שונים, אילו שירותים הם מציעים ומה ההבדלים בין המומחים?

• יועץ פנסיוני – יהיה בעל רישיון ליעוץ פנסיוני, יקבל תשלום היישר מהלקוח עבור הייעוץ או עמלה מסויימת ואחידה מחברות שונות.

יועץ פנסיוני ישמור על אובייקטיביות ויציע מגוון מוצרים מחברות שונות ללא שום אינטרס אישי.

• סוכן ביטוח פנסיוני – בעל רישיון סוכן ביטוח פנסיוני, סוכן הביטוח יכול לעובד מול כמה חברות שונות ולהציע את מוצריהם של החברות, כך למעשה הוא מקבל עמלות משתנות מהגופים והחברות השונים ואינו רשאי לדרוש תשלום נוסף מלקוחות.

• משווק פנסיוני – בעל רישיון משווק פנסיוני, משווק פנסיוני למעשה יהיה שכיר בחברה בה הוא עובד ויציע רק את השירותים והמוצרים של אותה חברה.

מה חשוב לשאול את היועצים הפנסיוניים?

בשוק הפנסיה כיום קיימים מגוון שירותים, מוצרים, מסלולי השקעה וכיסויים ביטוחיים שונים, כך שנושא הפנסיה הוא גדוש ועמוס במידע ולעיתים יכול לבלבל, בכדי להבטיח לעצמכם שאתם נמצאים בידיים כשירות שמעניקות לכם בדיוק את השירות והמוצרים שאתם מחפשים לעת הפנסיה שלכם, יש לשאול מספר שאלות תחילה על מנת להתחיל את התכנון בצורה יעילה עבורכם.

• הבינו מי עומד מולכם; יועץ פנסיה, סוכן או משווק פנסיוני? האם יש לו רישון ותעודה מתאימים? מול איזו חברת ביטוח אתם מתנהלים?

• בדקו את מסלול ההשקעה- אם הוא מתאים לגילכם ומה הסיכונים?

• וודאו את המוצרים המוצעים במסלול שבחרתם (קרן פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים), האם מתאימים לכם? מה היתרונות והחסרונות של כל אחד מן המוצרים?

• בדקו את הכיסויים הביטוחיים- אילו כיסויים עומדים לרשותכם? האם הכיסויים מתאימים למצבכם הבריאותי ומצבכם המשפחתי? וכמה תשלמו עבורם?

• מהם גובה דמי הניהול שתשלמו? עשו השוואות מול חברות אחרות על מנת להבטיח מחיר הגיוני ומתאים.

• מהי הקצבה החודשית הצפויה? בדקו מה תהיה הקצבה החודשית במהלך גיל הפרישה, מה תהיה הקצבה החודשית במקרה של נכות ומה תהיה הקצבה החודשית עבור משפחתכם במקרה מוות (חס וחלילה).

צילום: מאגר תמונות 123RF


*גם לאחר שקיבלתם מענה לכל השאלות האלו, אין כל רע ללכת למומחה פנסיוני נוסף, להשוות ייעוץ, מוצרים ומחירים. תכנון פרישה היא זכותכם המלאה לבחור אצל מי להפקיד את הכספים וההשקעות שלכם כראות עינייכם כשכל המידע ניתן עבורכם בשקיפות מלאה שבאמת תדאג לרווחה שלכם בשלב כזה בחיים.

גורמים ממשלתיים העומדים לרשותיכם בנושאי פנסיה, מידע פנסיוני, מימוש זכויות ועוד.

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון במוקד: 3002*

מינהלת הגמלאות במשרד האוצר במספר: 02-5016333

מענה ממשלתי מרכזי במוקד: 1299

שירות ייעוץ לאזרח במוקד: 118

המרכז לפניות הציבור של המשרד לשוויון חברתי במוקד: 8840*

עם המון מידע כדאי להתייעץ עם מוקדים ממשלתיים רלוונטים שיכולים לתת מענה לכל השאלות ולמידע מעמיק יותר עבור תכנון נכון לפרישה לפנסיה.