החזרי מענקי קורונה

לאחר שנתנו מענקים, סייעו לעסקים ולעצמאים במהלך מגפת הקורונה רשות המיסים החליטה לשגר הודעות לעסקים ולעצמאים בדרישה להחזיר את יתרי המענקים שקיבלו עד ה 31.12.21, בטענה שקיבלו מענקים ללא ירידה משמעותית במחזור העסקי בשיעור שנדרש על פי החוק. לאחר התנגדויות רבות, לחץ ציבורי, עתירה לבג"ץ ולחץ ביקורתי בכנסת, רשות המיסים דוחה את מועדי ההחזרים אך איננה מוכנה לוותר באופן גורף על ההחזרים. בואו נעשה סדר, מה קרה מאותו רגע שרשות המיסים דרשה את החזרי היתר ומנגד עמותות רבות של עצמאים התנגדו ועתרו לבג"ץ. היכן זה עומד כיום?

צילום: מאגר תמונות 123RF

תחילה נזכיר שרשות המיסים העניקה כ- 25 מיליארד ש"ח לכ- 400 אלף עסקים וטוענת שכ- 160 אלף מתוכם קיבלו מענקים ביתר ללא הצדקה וביסוס מכיוון שאינם חוו ירידה משמעותית במחזור העסקי שלהם.

מאותו רגע של בקשת רשות המיסים הגיבו כיותר מ-40 אלף עסקים שאכן קיבלו מענקי יתר והחלו בהחזרת המענקים.

לאחר חשיפת הנתונים שנערכו במסגרת דיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת, התכנסה וועדה שנייה בשל בקשתם והתנגדותם של ארגוני העצמאים שטענו שעדיין ישנה התאוששות של עסקנים ועצמאים ממשבר הקורונה שפקד את עסקיהם וכי כבר השתמשו במענקים שקיבלו.

מאות עצמאים התאגדו יחד תחת "העמותה לצמצום פערים חברתיים" ואיימו כיעתרו לבג"ץ במטרה לבדוק אם ישנה עילה משפטית לתקוף את דרישות ההחזר מפי רשות המיסים.

העמותה הגישה מכתב התראה בטרם עתירה לבג"ץ, במסגרת ההתראה התבקש משר האוצר אבגידור ליברמן לעצור לאלתר את בקשת רשות המיסים להחזר מענקי הקורונה.

צילום: Geralt | מאגר תמונות Pixabay


בקשות העמותה "לצמצום פערים חברתיים"

אחת הבקשות המרכזיות של העמותה היא לא להתעלם מעסקים שחוו ירידה של 23%-24% בתקופה שבה נדרשת 25% ירידה ו- 39%-38% ירידה בתקופה של 40% ירידה במחזור העסקי, לטענתם של העצמאים שבלתי אפשרי שיפסידו את כל הזכות במענק בשל אחוז אחד או שניים שמבדילים אותם בהפסד ובירידה ברווחי עסקיהם.

העמותה דרשה להביא בשינוי חקיקה במשרד האוצר לטובת העצמאים וכן לבחון מקרים חריגים וגילוי גמישות בדרישות החזרי המענקים.

בנוסף דרשו פטור מלא מדרישת החזר מענקי הסיוע שניתנו לעסקים אשר סגרו את עסקם או הפסיקו פעילות עסקית בשנת 2020 ו-2021 ופטור מלא גם לעצמאים ושכירים בעלי שליטה, אשר מחזור העסקאות השנתי שלהם לא עולה על 300 אלף ש"ח.

עוד עולה מתוך בקשות ודרישות העמותה לאפשר החזר מענקים דיפרנציאלי של מענקי הסיוע והקמה של "ועדת חריגים" ברשות המיסים לבחינת כל מקרה לגופו.

ובכן לאחר הלחץ הציבורי שנוצר בעקבות דרישת רשות המיסים ובעזרת בג"צ וביקורת בכנסת, רשות המיסים דוחה את מועדי ההחזרים.

בנוסף לשינויים שמבצעת רשות המיסים, היא מציינת כי אינה מתכוונת לוותר לגמרי על ההחזרים, פרט למקרים מסויימים.

למרות ההקלה על העצמאים והלחץ המתמשך, לקראת סוף חודש דצמבר 2021 העמותה לצמצום לפערים חברתיים כן עתרה לבג"ץ בדרישה שלא לאפשר לרשות להמשיך לגבות את החזרי המענקים או להקים ועדת חריגים שתטפל במקרים ותוכל לקיים דיון בביטול דרישות רשות המיסים.

בג"ץ דחה את העתירה ובשל כך רשות המיסים מאפשרת את התנאים וההסדרים החדשים בהשבת מענקי היתר שקיבלו עסקים ועצמאים רבים.


והנה לפניכם ההסדרים החדשים של רשות המיסים:

המועד האחרון להחזר הוא 31 במרץ 2022, נזכיר שהמועד האחרון המקורי היה 31 בדצמבר 2021 וניתן היה להחזיר בתשלום אחד או בפריסה של 18 תשלומים בתוספת ריבית.

אך כדאי לבדוק היכן אתם עומדים ומה הם התנאים החלים לגביי מצבכם, כך למשל:

אם אתם בעלי עסקים וקיבלתם מענקים בשל משבר הקורונה על אף שבמחזור העסקי שלכם לא חלה הירידה הנדרשת, תוכלו להחזיר את המענקים ללא ריבית במסגרת הסדר מיוחד המאפשר גם פריסת החוב לתשלומים.

ניתן יהיה לשלם את סכום המענק ששולם ביתר בתשלום אחד או בפריסת תשלומים תוך 90 יום ממועד תשלום המענק, או לגשת למשרדי השומה ולפרוס את החוב לתשלומים שווים כשהתשלום האחרון יתבצע עד ה- 31 בדצמבר 2022.

אם אתם בעלי עסקים שחוו ירידה במחזור השנתי בין השנים 2019- 2020 וסף החוב שבגינו מבוקשת הפריסה עולה על 15 אלף ש"ח, תוכלו לפרוס את התשלומים להחזרת המענקים עד ל- 31 במרץ 2023.