ההשפעות הכלכליות של הקורונה על הפעילות הכלכלית באונליין

מגפת הקורונה הובילה להשפעות רבות מבחינה חברתית וכן להשפעות כלכליות. מצד אחד נראה מיתון ברמה העולמית ומצד שני כבר בתחילתה נראתה עלייה משמעותית ברכישות שבוצעו אונליין. ההתנהלות האישית הכלכלית מונעת מגורמים רבים. בתקופת הקורונה רבים מהאנשים שיצאו לחל"ת או שאיבדו את מקום העבודה שלהם, צמצמו את הקניות שתכננו לעשות. באותו הזמן עלתה המודעות הכלכלית ונעשו יותר השוואות מחירים דרך האינטרנט. בשלב מאוחר יותר של המגפה, אשר עדיין נמשכת, החליפו אתרי האינטרנט את השיטוט בקניונים.

צילום: מאגר תמונות 123RF

מי עלה ומי ירד בעקבות משבר הקורונה?

באופן אינטואיטיבי אפשר להעריך כי רוב העסקים היו אמורים להיפגע בעקבות מגפת הקורונה. בפועל, היו מי שעלו והיו מי שירדו. היו מי שידעו "לנצל" את המשבר ולעומתם עסקים שאיבדו הכנסות וכאלו שנאלצו להיסגר. בחודש מרץ 2021 הודיעה שופרסל כי היא דווקא סיימה את שנת 2020 עם זינוק חד ברווחים עם זינוק חד של 50% במכירות האונליין. בעקבות כך היא מתכוונת להמשיך ולפתח את הפעילות.

גם קבוצת עדיקה מעידה על עלייה בהכנסות כשהיא מספרת שהרווח הנקי בשנת 2020 שילש את עצמו. החברה מדווחת כי העלייה נוצרה תודות לפעילות האונליין וזו פיצתה על סגירת החנויות. ענף המסעדנות לעומת זאת היה אחד מהענפים שנפגעו הכי הרבה, אך מסעדות שידעו להתאים את הפעילות ל"פעילות סגר" הצליחו לשרוד וחלקן אפילו להציג רווחיות גבוהה יותר מאשר בעבר. לצד זאת כמובן שחברת "וולט" הגבירה את פעילותה.

נותני השירות גם כן חלוקים בין אלו אשר הגבירו את הפעילות בתקופת המגפה לבין אלו שכמעט ולא פעלו. בין היתר אפשר לשמוע על יועצים עסקיים, זוגיים ואפילו מורים פרטיים שמעידים כי המעבר לזום הפך אותם לזמינים עבור יותר לקוחות. אלו אשר פעלו נכון והגבירו את הפעילות אונליין, מצאו כי דווקא תקופה זו אפשרה להם להגיע ללקוחות ללא מגבלת מיקום (בארץ ובעולם) והדבר התבטא בעלייה בהכנסות וברווחים.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


ההשפעות הכלכליות של הקורונה על פעילות האונליין ומה כדאי ללמוד מהתקופה

הקורונה השפיעה על כל העסקים. חלק הצליחו לזהות בשלב מוקדם את השינוי שעומד לבוא ועשו שינויים שאפשרו ליותר לקוחות להגיע אליהם. חלק לא זיהו את המגמה בתחילה או לא יכלו לעשות שינויים, אם בשל ההוצאה הכלכלית הנדרשת ואם בשל סיבות אחרות.

אנחנו אמנם מדברים על קורונה בלשון עבר, אך אנחנו עדיין בתוך המגפה והשינוי בהתנהלות של הצרכנים עומד ללוות אותנו עוד שנים רבות. אף פעם לא מאוחר מדי להסיק מסקנות ועסקים אשר רוצים לגדול ולקחת את העסק שלהם קדימה, יצטרכו ללמוד ממה שעברנו. אלו הן שלושת הנושאים העיקריים שכל עסק צריך לגעת בהם:

  1. פיתוח מערך מכירות אונליין

כל עסק צריך לחשוב כיצד הוא מפתח מערך מכירות אונליין. אתר אינטרנט עובד כל יום ובכל שעה. הוא לא לוקח הפסקה ותמיד נמצא שם עבור העסק. אין כל ספק כי עסקים אשר לא מחזיקים באתר עצמאי משלהם עלולים למצוא עצמם מאחור.

עסקים לפני פתיחה ועסקים שעוד אין להם אתר או שהאתר שלהם לא יכול "לעבוד" עבורם, צריכים לדאוג שיהיה להם מערך מתאים. אפשר למכור היום באופן אוטומטי, מוצרים או שירותים, לגבות תשלום דרך האתר, לקבוע פגישות ובשורה התחתונה, להיות זמינים ללקוחות גם בלי לעבוד ממש.

  1. מציאת שווקים חדשים

הקורונה חצתה יבשות וכך גם פעילות האונליין. עסקים גדולים וקטנים שהבינו כי השוק שלהם אינו מוגבל, הצליחו בתקופת הקורונה להגיע ליותר לקוחות. כל עסק צריך לחשוב מיהם הלקוחות שלו והיכן הם יכולים להגיע אליו וכיצד הוא יכול להגיע אליהם.

היום עסקים מהצפון יכולים למכור את תכולתם בדרום. שירותי השילוח מגיעים לכל מקום, בארץ ובחו"ל ואם הקהל נמצא מעבר לים, אפשר לבנות אתר מכירות באנגלית, לצאת בקמפיינים וכל זאת בלי להיות פיזית במדינה אליה נשלחים המוצרים. כמובן, כשמדובר בשירות שניתן דרך זום, אפילו קל יותר לבנות את מערך השיווק.

  1. שילוב בין שירותים למוצרים

מומלץ לשלב בין שירותים לבין מוצרים שהעסק יכול להציע. תמהיל נכון מוביל לעלייה במכירות וללקוחות נאמנים יותר. כדאי לדעת כי המונח "מוצרים" לא מתייחס רק למוצרים פיזיים וגם קורסים או ספרים דיגיטליים שיכולים להימכר ללא מגבלת כמות נחשבים למוצרים.

עסקים אשר רוצים לגדול עכשיו צריכים לצאת מהקופסה, לחשוב מה הקהל שלהם מחפש ולהתחיל ליצור שירותים ומוצרים ייחודיים. עסקים אשר מספקים רק מוצרים יכולים להגדיל לעשות, להציע שירותים משלימים או אפילו להציע שירותים של עסקים אחרים ולקבל תמורה בעד.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos