חדשות 2022 Ethereum: עדכון גרסת 2.0 אתריום הושלם סופית

עדכון חשוב וגדול קורה בעולם הקריפטו, המטבעות הדיגיטלים, פלטפורמת אתריום מגיבה לעומס הרב שנוצר ומעדכנת גרסה, מה זה אומר? אחרי יצירת פלטפורמה כה חזקה שנתנה פוש ומקצפת גדילה רצינית לעולם הקריפטו, פלטפורמה שנותנת במה ליצירת חוזים חכמים דיגיטלים, תכנות ואפליקציות מבוזרים, זה היה בלתי למנוע ורק עניין של זמן עד שעדכון גרסה הזה היה קורה.

צילום: מאגר תמונות 123RF

עם כל כך הרבה משתמשים, משקיעים, מפתחים, מתכנתים ומתעניינים ברחבי העולם, עדכון גרסה אתריום 2.0 היה עדכון הכרחי על מנת להתמודד עם בעיות שנוצרו לאורך הדרך בעלייה והתחזקות האתריום בשנים האחרונות. נוצר עומס גדול על המערכת שיצרה בעיקר האטה, באגים ועלויות גבוהות, עדכון גרסה אתריום מגיע לפתור בדיוק את אלו ובעיות מהותיות נוספות המשפיעות על תפקוד הפלטפורמה כמו מנגונני אבטחה וביזור יעיל יותר למניעת קונזנצוס הריכוזית.

אם מטרתו של הביטקוין בעיקרו החלפת מהות הכסף המסורתי כפי שאנחנו מכירים כיום ולאפשר עולם כלכלי חופשי, דיגיטלי ומבוזר, אתריום נוצרה בזמן קצר לאחר מכן במטרה נרחבת ומרתקת לתכלית שונה ואם כי מבוססת בלוקצ'יין כמובן (אחרת לא יכלה להיווצר), אתריום מאפשרת יצירת חוזים חכמים, משמע הקלה משמעותית בעולם התכנות והאפליקציות המבוזרות, כלומר, ההקלה מתבצעת בזכות חוזים אלקטרונים המתבצעים בבלוק האתריום באופן מבוזר ושקוף לעיניי כל, ללא תלות וצורך באישורים, וועדות מדיניות, תאגידיות וממשלתיות כאלה ואחרות.

חוזה חכם מאפשר העברת כספים מקצה אחד לשני בתנאים שנקבעו בראש שהחוזה החכם יודע לזהות ולבצע את ההעברה.

חוץ מיצירת חוזים חכמים, תכנות ובניית אפליקציות על גביי הבלוק, אחד היתרונות הנוספים של אתריום היא האפשרות שניתנת למשתמשים לגייס כספים דרך הפלטפורמה על מנת ליצור מטבעות קריפטו משל עצמם, הדבר מושך משתמשים רבים שלאו יש בידיהם סכומים גדולים להשקעה ועדיין יכולים להיות חלק ממשהו גדול שקורה ואף ליצור עולם דיגיטלי משל עצמם בתוך הפלטפורמה.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


מעולה, אז למה צריך שדרוג?

בתרחיש אופטימי ואם כי מאוד ריאלי, רשת אתריום עשויה גם היא לשמש כרשת תשלומים גלובלית, אחריי הכל היא השנייה בגודלה וערכה לאחר הביטקוין ועם כל ההטבות והאפשרויות הנוספות שהמערכת מעניקה למשתמשים ומתכנתים, זה רק עניין של זמן.

עבור מספר לא מבוטל של אנשים פרטיים מסביב לעולם, אתריום היא אמצעי תשלום מקובל לחלוטין בכל מיני אופנים, אולי בעתיד נוכל לראות גם הסכמה של ממשלות לכבד ולקבל את המטבע, כפי שקרה עם הביטקוין.

בעניינים הטכניים היותר, החסרונות שפקדו את מערכת Ethereum בשנים האחרונות היו המנוע לשדרוג 2.0, בין החסרונות יכלנו לחוות את הקהילה החזקה שהלכה והתעצמה בזכות הקוד הפתוח שעליו מבוססת המערכת ומאפשרת גישה לכל אחד להיכנס ליצור ולפתח, מגוון אפליקציות ושירותים על גבי הפלטפורמה סוחפים המון משתמשים, וכל אלו יחד יצרו עומס על השרת ומשתמשים חווים האטות בביצוע עסקאות ושימוש בשרת.

עניין לא מבוטל נוסף הוא עמלות גז גבוהות בשימוש באתריום, אם אתם חדשים בתחום ותהיתם מה הקשר בין עליית מחיר הגז לאתריום, חשוב שתדעו שככל שעבור משתמשים "דחוף" להעביר מטבעות, כך עמלות הגז יהיה גבוהות יותר בביצוע העסקאות, ובפועל עליות דרסטיות במחירי הגז בשוק העולמי הן בהחלט "בזכות" מטבע האתריום שעולה בערכו ודוחף את מחירי הגז מעלה, זה קורה גם בגלל פלטפורמת ה- NFT, כשהיא נמצאת תחת עומס וביקוש גבוה לביצוע העברות על גבי רשת האתריום. (NFT היא אחת הפלטפורמות המשמעותיות שנוצרו בזכות אתריום).

יחד עם זאת, ייקח מעט זמן עד שהשדרוג ייפנה את כל תשומת ליבו לעניין הספציפי הזה ובינתיים לא צפויים שינויים דרסטיים בעלויות תשלומי הגז.

גרסת 2.0 פותחה ונוצרה לאחר היווצרות תקלות אלו, כשמטרת השדרוג היא הפחתת עלויות, תמיכה מקסימלית בצמיחת הבלוק והגברת המהירות בסליקת עסקאות,

כמובן גם הגברת מנגונני האבטחה בשרת והגברת יעילות הבלוק.


אתריום עוברת מ- (POW) proof of work "הוכחת עבודה" ל- (POS) proof of stake "הוכחת האחזקה"

קהילת אתריום חיכתה לשלב הזה זמן רב ושדרוג 2.0 במערכת מוביל אותם לשלב הזה בדיוק.

בשלב ה-POW "הוכחת עבודה" הכורים ברשת נאלצו להשתמש במשאבים רבים של חשמל וחומרה על מנת לפתור בעיות מתמטיות רנדומליות כחלק מהכנסת תנאים לעסקאות בבלוק, שיטות הכרייה אלו התבצעו בעלויות גבוהות מאוד, מה שגם יצר ריכוזיות גבוהה למדי שהובילה לרמות סיכון גבוהות במנגונני האבטחה של השרת.

בזכות השדרוג אתריום עוברת לשלב POS "הוכחת האחזקה", שלב זה מאפשר תגמול שיוגרל בין הכורים שיציעו סכומים גבוהים, לצד ביזור ומניעת ריכוזיות לשם הגברת האבטחה.

משמע, האינטרס הכלכלי של כל כורה כאן הוא חשוב בהרבה יותר מעלויות חומרה ואנרגיה, מי שירצה להיות מאבטח ומאמת עסקאות בשרת ייצטרך להשקיע במטבע את'ר ETH ולנעול אותו במנגנון הנקרא "סטייקינג", עבור פעילות זו הכורים יקבלו תגמול משמעותי יותר מתגמולים שקיבלו בגרסה הראשונית של אתריום.

שלב הוכחת האחזקה כולל בתוכו מנגוננים נוספים שייסיעו ברמות אבטחה מירביות, אחד מהתנאים למשל היא החזקה של 32 מטבעות אתריום לפחות.


האם כולם עוברים לשדרוג החדש?

למעשה כבר יותר מ-80% עברו לשיטה החדשה, אך עדיין כמובן כורים שלא עברו ימשיכו לפעול בגרסה מקבילה (ETHW) Ethereum proof of work, המטבע יהיה שונה מהמטבע של אתריום.

לסיכומו של דבר, שדרוג 2.0 באתריום הוא חיובי אך עדיין בתחילת דרכו, השינויים הצפויים ייקחו מעט זמן עד שייתרחשו באופן טכני ומשמעותי, השדרוג מורכב מכמה שלבים ובעל יעדים אופטימיים שיעניקו לרשת כולה מקפצה גדולה בתוך העולם מטבעות הקריפטו.

ניתן לומר שאתריום מרשה לעצמה לגדול לעולם (הדיגיטלי) של הגדולים, הגיע זמנה, מותר לה, זה היה נדרש וטוב שזה קורה.