מה זה ביטקוין? מדריך למתחילים

ביטקוין הוא מטבע דיגטלי, קריפטוגרפיי והראשון שנוצר מבין יותר מ-7000 מטבעות קריפטוגרפיים שקיימים היום. המטבע הכל-כך מדובר היה בעצם יריית פתיחה לשוק כלכלי חדש שנראה שהוא כאן כדאי להישאר ולשנות את אופי הכלכלה שאנחנו יודעים עד כה. ערכו של הביטקוין נמצא בעלייה מתמדת רוב הזמן, מזמין אליו עוד ועוד חברות וממשלות לכבד את המטבע ולצרף אליהן את השימוש בו. הביטקוין נגיש לכלל הציבור ואיננו כפוף לשום גוף,בנק מרכזי או ממשלה וזוהי מטרתו. במאמר זה נסביר מה הוא ביטקוין, כיצד נוצר, איך המטבע עובד, איך תוכלו להתחיל לרכוש, למכור או להחליף ללא שום מתווך.

צילום: מאגר תמונות Pixabay

מה הוא ביטקוין וכיצד הוא נוצר?

בנובמבר 2008 ביפן יצאה גרסתו הראשונה של הפורטוקול והתוכנה שפותחו ע"י סאטושי וקאמוטו, בינואר 2009 נעשה השימוש המעשי במטבע לראשונה. הזהות האמיתית מאחורי השם איננה ידועה עד היום, ייתכן ומדובר באדם יחיד או בקבוצת אנשים. למטבע הדיגטלי אין קיום פיזי, ממשי של מטבעות ושטרות, הוא מתקיים אך ורק וירטואלית ומאוחסן בארנקים דיגטליים שעליהם נדבר בהמשך.

המטבע הוא מטבע מבוזר, משמע שאינו שייך לשום גוף, מדינה או בנקים מרכזיים ששולטים בו. הפצתו של המטבע מתבצעת ע"י ההמון והביקוש והיצע כולל קביעתו המשתנה של ערך המטבע נקבעים גם הם ע'"י ההמון. ההמון הוא שמאמין במטבע הקרפטי, משקיע, מפיץ, מוכר, קונה וממשיך את קיומו. כל עסקה שבוצעה אי-פעם בביטקוין קיימת בספר חשבונות שחשוף לציבור ונגיש לכולם מה שמונע ומקשה על ביטול עסקאות או זיוף עסקאות.

כיצד הביטקוין עובד?

המטבע בנוי על רשומה דיגיטלית מבוזרת שנקראית בלוקצ'יין שהוא למעשה גוף נתונים מקושר שמכיל מידע על כל עסקה שמתבצעת במטבע, נתונים הכוללים תאריך ושעת העסקה, קונה ומוכר, ערך כולל של העסקה וקוד מזהה לכל משקיע/בורסה מה שבעצם יוצר שרשרת בלוקים דיגיטליים שנמתחים בסדר כרונולוגי, כל בלוקצ'יין כזה חשוף לציבור ומאפשר את המשך קיומו דרך המון צמתים שנקראים נודס שפזורים ברחבי הרשת העולמית, כל צומת כזו מחזקת ומשמרת את הבלוקצ'יין.

לפיכך המטבע מבוזר ולא ניתן "לכבות" את רשת הביטקוין לחלוטין, רק לשנות ולהשפיע על ערכו המשתנה, לביטקוין ישנן תנודות יחסית גדולות ועם זאת ממשיך להעלות את ערכו גם אחרי נסיקות גדולות. למשל בדצמבר 2017 המטבע הגיע אל שווי של מעל 20,000 דולר ולאחר זמן קצר נסק ל 12,000 דולר. מאז ערך המטבע המשיך לעלות וכיום נכון לזמן בו נכתבות שורות אלה, ערך המטבע עומד על כ 65,455 דולר.

צילום: מאגר תמונות Pixabay


למה להשקיע בביטקוין?

להבדיל מבנקים מרכזיים שנוצרים ע"י אשראי והדפסת שטרות ללא הגבלה וללא בסיס נכסים מוחשי, שכוללים בתוכם חוב ואת שחיקת המטבע ע"י הנפקות כספים וערכים משתנים של המטבע(דולר,אירו,שקל,שטרלינג ועוד..) שתלוי במדד המחירים בשוק/בבורסה ומה שיוצר בעצם אינפלציה מתמדת, מטבע הביטקוין לא כפוף לשום בנק מרכזי או מדיניות מוניטרית, הוא מבוזר ומגובל ל- 21 מיליון מטבעות ביטקוין(הצפי הוא שהמטבע האחרון ייכרה ב-2040).

עם זאת אין חשש שיסתיים מלאי הכסף בביטקוין בשל ערכו ביחס למטבעות הקיימים בשוק, בניגוד לכל מטבע רגיל, הביטקוין יכול להתחלק עד ל-8 ספרות אחרי הנקודה העשרונית 0,000000,1 מה שמאפשר גבול עליון יחסית גבוהה של 2,099,997,690,000 שברירי ביטקוין.

נכון לעכשיו המטבע אכן סובל גם הוא מאינפלציה, בשל התנודות המשתנות, אך הוא מתוכנן כך כשייכרה המטבע האחרון זוהי תהיה תקרתו והגבלתו ולא יהיה ניתן יהיה לייצר ממנו עוד.

בשנותיו הראשונות של הביטקוין המטבע היה יותר עבור השקעות בבורסות, כיום כשיותר ויותר אנשים פותחים לעצמם ארנקים דיגיטליים, רוכשים מטבע ביטקוין, מוכרים וסוחרים בו, ניתן לראות יותר ויותר חברות ועסקים שמאפשרים תשלום בביטקוין כגון, פייפאל, רשתות וירוטאליות פרטיות- ויפיאן, חברות מכוניות, ביגוד ומסעדות שונות ברחבי העולם מכבדות את הביטקוין וגם חברות תעופה כמו טראוולה וצ'יפאייר.

שווה לנסור באינטרנט ולגלות מי מקבל ומכבד ביטקוין.

עם זאת שהמטבע כיום משמש גם לשימוש ולא רק להשקעה, המון אנשים עדיין מעדיפים לרכוש את המטבע, לבצע השקעות שונות, למכור ולהחליף במטבעות קרפטיים אחרים ולאו דווקא להשתמש בו באופן יומיומי כמו עם כרטיס אשראי.

הסיבות לכך הן:

1. מחירי ביטקוין לא יציבים, מה שמקשה על עסקים קטנים להצטרף ולכבד את המטבע.

2. זמן עסקה ממושך- בין 10 ל-20 דק' מה שמקשה על רכישות מהירות.

3. כמות מוגבלת של מטבעות ביטקוין בעולם (21 מיליון מטבעות), מה שגורם לדיפלציה מתמדת(עליית מחירים בטווח הארוך) ולכן אנשים לא נפרדים בקלות מהביטקוין שלהם, שזוהי סיבה חיובית סהכ אבל לטווח הארוך.

צילום: מאגר תמונות Pixabay


איך לפתוח ארנק דיגטלי ולהתחיל להשקיע בביטקוין?

על מנת לרכוש ביטקוין תצטרכו לפתוח ארנק דיגטלי, הארנק בעצם מאחסן בתוכו את המפתח הציבורי והמפתח הפרטי שמשמשים לקבלה ושליחה של מטבעות קריפטוגרפיים. כיום קיימים ברשת מגוון רב של ארנקים דיגטלים בעלי רמות שונות של אבטחה והצפנת מידע. כשתרצו לפתוח ארנק דיגטלי תתקלו במושגים "ארנק חם וארנק קר", "ארנק מוח", "ארנק חומרה", "ארנק לצפייה בלבד" ו"ארנק חתימה מרובה".

במאמר זה אסביר מהו ארנק חם וארנק קר ואמליץ על ארנקי חומרה שרלוונטים למשקיעים מתחילים במטבע הביטקוין, בהמשך כשכבר מעורים מספיק בנושא יהיה מובן יותר כיצד להשתמש ולשלב בין ארנקים דיגטליים כאלה ואחרים. ארנק חם משמע ארנק שמאפשר גישה יחסית נוחה ומהירה לשליחת מטבעות בכל זמן נתון מכיוון שארנק זה מחובר לאינטרנט, הוא חשוף לפריצה ולכן לרוב מומלץ להשתמש בארנק זה באמצעות טלפון חכם מאשר במחשב. ארנק קר משמע ארנק שמעולם לא התחבר לאינטרנט, בעל רמות אבטחה והצפנה מקסימליים ומומלץ לאחסון סכומים גדולים. עם זאת בזכות רמת אבטחה גבוהה יחסית כך תרד נוחיות השימוש ויהיו המון נתונים שתצטרכו ללמוד בעצמכם.

צילום: מאגר תמונות Pixabay


ארנקי חומרה מומלצים:

LEDGER

נפוץ מאוד, נחשב לבעל אבטחה מקסימלית ותומך במטבעות קריפטוגרפיים נוספים.

האנרק לדג'ר מאפשר ייצוא היסטוריית פעילות בארנק, תומך בסגוויט ומאפשר שליטה בגובה העמלה.

TREZOR

ארנק חומרה מאובטח ברמה מקסמילית, תומך במטבעות קריפטוגרפיים אחרים.

נוח מאוד לשימוש, מתחבר בקלות לטלפון ולמחשב, תומך בסגוויט ובייצוא היסטוריית פעולות.

מעבר לאנרנקים דיגטליים אחרים שתקראו עליהם ותחליטו להשתמש בהם כגון: Jaxx, Edge, Bread, MyCelium Electrom, Exdus ועוד.

אני ממליצה להשתמש בארנק ביטקוין קור BitcoinCore שהרי זו התוכנה המקורית, בהצטרפות לארנק זה בעצם תהיו חלק מהקהילה הגדולה והמתרבה ששומרת על מטבע הביטקוין וממשיכה את קיומו. התוכנה מגיעה עם כל שרשרת הבלוקים, משמע מאפשרת אישור עסקאות ללא תלות בצד שלישי מה שזה גם אומר שהתוכנה דורשת שטח זכרון רב ועדכון תוכנה מתמיד.

רגע לפניי שהולכים

לפניי פתיחת ארנק דיגטלי, רכישת מטבע ביטקוין או כל מטבע קרפטי אחר חשוב מאוד ללמוד מושגים בתוך העולם הכלכלי הוירטואלי הזה על מנת להקטין סיכונים וטעויות ככל האפשר, בהשקעות תמיד ישנם סיכונים אך ככל שתקפידו לקרוא, ללמוד ולהתעדכן כך תהיו חכמים יותר בכל צעד שתעשו. מושגים שחשוב להבין את משמעותם:

מטבעות קריפטוגרפיים

מפתחות ציבוריים, מפתחות פרטיים

Blockchain, שרשרת בלוקים בלוק צ'יין

Nodes צמתים

ארנק דיגטלי

SagWit סגוויט

 

הידעתם?

אל סלבדור היא הממשלה הריבונית הראשונה שאישרה את מטבע הביטקוין כמטבע חוקי לצד המטבע הרשמי שלה, הדולר האמריקאי. כיום תושבי אל סלבדור יכולים להשתמש במטבע הביטקוין להבדיר את את החובות והמיסים שלהם ובנוסף עסקים ירחיבו את אפשרויות התשלום למטבעות הקריפטוגרפיים.