אתריום קלאסיק ETC

אתריום קלאסיק היא תוצאה של פיצול קהילת המפתחים והמתכנתים של אתריום לשניים, מה גרם לפיצול? מה ההבדלים בין אתריום לאתריום קלאסיק? באיזו גרסה כדאי להשקיע ETH או ETC? ומה היתרונות שיש לאתריום קלאסיק להציע בעתיד?

צילום: מאגר תמונות 123RF

מה זה אתריום קלאסיק Ethereum Classic - ETC?

מטבע אתריום קלאסיק ETC ומטבע אתריום ETH היו תחילה אותו המטבע עד לפיצול שהתרחש בשנת 2016 בעקבות חילוקי דעות ופריצת האקר ששינתה את אופן המשחק של אתריום.

תוך מספר חודשים לאחר שרשת אתריום החלה את פעילותה, הארגון האוטונומי בקהילת ה- (Decentralized Autonomous Organization) The DAO הושק לראשונה במהלך חודש יוני 2016, ותוך חודש הופקדו אל הארגון מטבעות את'ר בשווי של 150 מיליון דולר, דאז, באמצעות חוזה חכם, אלא שלצערם של כל חברי הקהילה היה באג בחוזה החכם מה שהוביל לפריצת האקר שגנב מטבעות את'ר בשווי של 50 מיליון דולר.

פריצת ההאקר הציפה חילוקי הדעות שנכחו בקהילה כך או כך כבר קודם לכן, חלק נכבד מקהילת אתריום האמינו ש"'קוד הוא חוק", משמע לכבד את מהות ה- DAO שכל עיקרה היא חוזים חכמים הבנויים על קוד בנוי ללא כל צד שלישי כמו אדם, בנק או ארגון כלשהו, לטוב ולרע, בעוד שחלק אחר בקהילה האמינו שיש מקרים בהם שכן צריך להתערב בהם.

החלק שתמך בפיצול כלל מפתחים מובילים של רשת אתריום וביניהם ויטליק בוטרין וד"ר גאווין וויד, הפיצול למעשה היה החזרה של מערכת הבלוקצ'יין לכפי שהיה לפני שאנשים השקיעו ושלחו כספים אל החוזה החכם, והחלק שהתנגד אל הפיצול טען כי פעולה כזו של החזרת מערכת הבלוקצ'יין לכפי שהייתה לפני שליחת הכספים היא למעשה פעולה הדומה לאופן בו ממשלות ותאגידים פועלים ומחלצים בנקים ובעלי הון שנקלעו לקשיים, מה שיצר את אתריום קלאסיק.

לאחר הפריצה, חילוקי הדעות וההתגדויות, תוך זמן קצר במהלך חודש יולי 2016 רשת אתריום התפצלה לשניים:

אתריום קלאסיק ETC – המפתחים וחברי הקהילה שתמכו ב"'קוד הוא חוק" והמשיכו מאותה נקודה של פריצת ההאקר, הנתונים והמידע של הבלוקצ'יין כפי שהוא.

אתריום ETH – אלו בקהילה שתמכו והאמינו שכן צריך להתערב ולגלגל אחורה את הבלוקים ולהתחיל מחדש לגמרי, לכפי שהבלוקצ'יין נראה לפי שליחת הכספים והפריצה, חלק גדול של המתכנתים והמפתחים כולל ויטליק בוטרין נכללים בקבוצת הקהילה שבחרה בנתיב זה.


מה הפיצול יצר ומה ההבדלים בין אתריום לאתריום קלאסיק?

למעשה הפיצול יצר בעיקר מזלוג קשוח (Hard Fork) בפלטפורמת אתריום, אתריום ואתריום קלסאיק מתנהלים בשניי ערוצים נפרדים, סחר ועסקאות באתריום יהיו תחת השם והסימבול ETH, וסחר ועסקאות יהיו תחת השם והסימבול ETC, בעוד שחשוב לזכור שעדיין שניי מטבעות אלו בעולם המטבעות הקריפטו נקראים יחד מטבע את'ר כמו במקור.

בנוסף, מתוך הפיצול באופן טבעי נוצרו גם קהילות וארגונים התומכים או באתריום או באתריום קלאסיק, אך מערכת אתריום במהותה עוד חיה ובועטת את מהותה הבלעדית לשמה נוצרה, קראו עוד במאמר על אתריום.

הבדלים בולטים בין אתריום לאתריום קלאסיק

• אתריום קלאסיק יכול לעשות כל דבר שאתריום יכול, אך בגלל חוסר בפיתוח מתמשך ומתעדכן כמו שקורה עם אתריום, אתריום קלאסיק ספג כמה וכמה התקפות לאורך הזמן בגלל חוסר תמיכה ופיתוח, מה שמייצר קהל משקיעים מצומצם.

• בשתיי הפלטפורמות מהירות ביצוע העסקאות מתרחשת בין 12 ל- 15 שניות, אך בזכות עדכון 2.0 שהחל דרכו במהלך 2020 ועלה לאויר באופן מוגמר במהלך ספטמבר 2022, העדכון המשמעותי תומך בעסקאות המתרחשות בשנייה.

• במידה מסויימת ניתן לומר שאתריום קלאסיק תמיד ישאר האח הקטן של אתריום, לא משנה איך נסתכל על זה מטבע את'ר נוצר בזכות פלטפורמת אתריום, ואתריום לכשעצמה מובילה במקום השני לאחר ביטקוין. בנוסף, חשוב לדעת שאפליקציות מבוזרות כמו NFT ו DeFi נוצרו בזכות מערכת אתריום ואתריום תמיד תנקוף זאת לזכותה.


באיזו גרסה כדאי להשקיע, אתריום ETH או אתריום קלאסיק ETC?

אם הגעתם עד כה ולאחר כל הכתוב במאמר זה, די ברור מי מבין השתיים מובילה וחזקה יותר, אתריום בהחלט נחשב להשקעה בטוחה יותר מאתריום קלאסיק בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים.

למעשה, כיום אתריום קלאסיק די נמצאת מאחור, עם קהילת מפתחים ותומכים מצומצמת יחסית לקהילת המפתחים והארגונים התומכים באתריום, אך חשוב לזכור שלעולם לא ניתן לדעת מה יהיה בהמשך ואיך אתריום קלאסיק תפתיע אותנו בהמשך ויש המאמינים שהיא עלולה להפתיע ובגדול.

ואם נדבר במספרים, נכון לזמן כתיבת שורות אלו, ערך רכישה של מטבע את'ר דרך אתריום קלאסקי עומד על כ- 27.43 דולר אמריקאי לעומת אתריום שעומד על כ- 1355 דולר אמריקאי.

ובכל זאת הנה כמה יתרונות של אתריום קלאסיק לאלו מכם שרוצים להאמין שאתריום קלאסיק תגדל בערכה

• העיקרון שלשמו נוסדה "קוד הוא חוק" מעניקה ביטחון מסויים בקרב קהילת מפתחים שמאמינים בזה ועלולה למשוך אלייה בהמשך עוד מפתחים ומתכנתים.

• יש לומר גם שאתריום קלאסיק עלולה למשוך כח כרייה גדול בהמשך, לאחר שאתריום תעבור סופית לשלב ומנגנון 'הוכחת האחזקה'(POS) Proof of stake , אתריום כרגע נמצאת עדיין בשלב הנקרא 'הוכחת עבודה'Proof of work (POW) בזכות יכולתה להריץ חוזים חכמים באמצעות השימוש ב- (EVM) Ethereum Virtual Machine המאפשר ביצוע של פיתוחים מורכבים של אפליקציות וארגונים מבוזרים ברשת.

• ובסופו של דבר, אתריום קלאסיק היא נגזרתה של מותג אתריום המוכר והמוביל שכך או כך מרכז קהילה חזקה ומבוססת ואולי זה באמת עניין של זמן עד שיגיע זמנה לטפס מעלה בשוויה בעולם המטבעות הדגיטלים, כשאחותה הגדולה אתריום תסיים תפקידה וכרייה סופית עתידית.