עולם הקריפטו במשבר? נופל ויקום לתחייה כמו תמיד או ייכחד לגמרי?

סיכמנו עבורכם מה קרה במהלך 2022 עם מטבעות הקריפטו וביניהן מטבע ביטקוין, נפילת FTX ותחזית עתידנית על פי מי שחזה את המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008.

צילום: מאגר תמונות 123RF

אם אתם סוחרים במטבעות קריפטו, אתם בוודאי מודעים לקרסיתה של בורסת הקריפטו FTX, בה בתחילת נובמבר 2022 הודיע המיליארדר לשעבר סם בנקמן-פריד כי החברה פושטת רגל על סמך חששות פיננסיות ומחוייביות שלא תוכל לעמוד בהן, אם כי היה ניסיון להציל את FTX באמצעות רכישתם ע"י Binance, אך Binance חזרה בה ו-FTX פשטה רגל באופן סופי והותירה מאחורייה מספר לא מבוטל של אנשים שהפסידו סכומים גדולים.

לא די בזאת, כמובן שלאחר נפילת FTX הדים ואדוות של קריסה מגיעים אל חברת מסחר קריפטו אחרת שנמצאה בקרבתה של FTX, היא חברת BlockFi בלוקפיי, שלאחר נפילת FTX עצרה משיכת נכסים מכיוון שהיא חשופה לחברת FTX ולחברת "האחות" שלה, אלמדה, Alameda Research.

בנוסף לכל זה, כ- 130 חברות בקבוצת FTX הכוללת את Alameda Research, FTX Trading ו-FTX.UX הגישו בקשה לפשיטת רגל בארה"ב בעקבות "מחנק נזילות" לאחר שמטבעות FTT נמכו באופן מאסיבי.

גל הקריסות לאו דווקא החל עם ה- FTX, הוא החל עוד קודם לכן הקריסה עם ת'רי ארוז Three Arrow Capital, צלזיוס וויאג'ר דיגיטל Voyager Digital.

לאור פשיטת הרגל של FTX ומשפטים שצפוי סן בנקמן להתייצב בבית המשפט בגינם, רגולציות חדשות צפויות להקבע בארה"ב ובאירופה לגביי מסחר במטבעות קריפטו.

צילום: מאגר תמונות 123RF


אז מה שלום מטבע הביטקוין? היכן הוא עומד בגל הקריסות בזירות מסחר הקריפטו?

הביטקוין סופג מכה קשה כרגע, וזה לא שהוא יידע לספוג מכות בעבר, אך יש שסבורים כי אולי זו מכה אחרונה לפני נפילה מפוארת וסופית, מילים גדולות מדי או תחזית אפשרית?

בזכות פלטפורמת ומטבע הביטקוין, עולם מסחר דיגיטלי חדש נפתח ונתן קרקע חדשנית ופורייה עבור מטבעות דיגיטלים וזירות מסחר קריפטו נוספים להיווצר, שדרוגים בזירות מסחר מבוזרות שמאפשרות תכנות ואפליקציות מבוזרות כמו פלטפורמת את'ריום ובעיקר יצירת אפיק השקעה אלטרנטיבי, דיגיטלי ועתידני עבור השקעות בקרב צעירים.

לא ניכנס לכל עלייה בשווי מטבע הביטקוין, אך כן נזכיר ששווי המטבע בשיאו הגיע מעל 60 אלף דולר במהלך שנת 2021, אל תוך מספר שבועות נפל שוויו בכ-50% ומאז הוא נע ונד, יורד ועולה.

בעקבות המשברים שקורים בשנתיים האחרות בעולם הקריפטו, הביטקוין גם הוא לא מוצא היכן להתחבא ועומד על כ-17 אלף דולר נכון לזמן כתיבת שורות אלו.

חשוב לציין, כי שוק ההון ככלל ספג מכות קשות מאז תקופת הקורונה וסיום המגפה, הביטקוין ושאר המטבעות הדיגיטליים ספגו יותר מכולם בעקבות בריחה מאסיבית של משקיעים "מנכסים מסוכנים"בתקופה של העלאת הריביות.

צילום: מאגר תמונות Pixabay


על אף כל זה, תמיד יש אופטימיים ולא נחסוך מכם את הפסימיים

למרות שפע משברים כלכליים מאז מגפת הקורונה והשפעתה הגדולה על מטבעות קריפטו והסחר בהם, נפילות ופשיטות רגל של זירות מסחר רבות (ומי יודע עד כמה עתידות ליפול), בכל זאת תמצאו אופטימיים, חובבי ביטקוין מושבעים שלא מתרגשים מהתנועות החדות ומעריכים מאוד את עולם הקריפטו, הם צופים עלייה אקסטרימית עד שנת 2030 ומרחיקים לכת כי שווי המטבע יגיע למאות אלפי דולרים ויחצה את הרף העשרוני דולרי שלו. על גביי איזה מידע הם מתבססים? שאלה מעולה, זה לא ממש ברור

אך זו בדיוק הנקודה להזכיר כי עולם הקריפטו כולו מבוסס על אמונה במהות והרעיון שעומד מאחורי מטבעות דיגיטלים וזירת מסחר מבוזרת, אז האם ישובו מאמינים, מעריצי קריפטו ומשקיעים, ושווי המטבע ייעלה בחזרה? נגלה בעתיד.

אגב, אמונה בקריפטו היא כמו כל אמונה אחרת בדבר מה רוחני, מוחשי או דיגיטלי, זה אינו משנה, הדבר יכול להתממש ולהתקיים במציאות כל עוד יש מי שמאמין בו ויוצק לתוכו ערך כלכלי.

והפסימיים שביניהם, אחד בולט במיוחד הוא מי שחזה את המשבר הכלכלי בשנת 2008, פיטר שיף, המנכ"ל והאסטרטג של חברת Euro Pacific Capital, איש פיננסי ונבון, דובק באמונתו הפיננסית והמסורתית, מאמין בעיקר בשוויו של הזהב, מניות חסינות בשוק כמו אחוז דיבידנד גבוה ומניות בסקטור החקלאות.

לא פעם התבטא פיטר שין כנגד מטבע הקריפטו וטען כמה פעמים שהמטבע יקרוס, ועכשיו לאחר נפילת FTX הוא אף מזהיר ואומר כי עולם הקריפטו כולו עלול לנסוק לנקודה שלא יוכל לחזור ממנה ולהיכחד לגמרי.

מוגזם? כנראה שנצטרך לחכות ולראות.

ואולי התשובה היא איפשהו באמצע, להמשיך להשקיע במטבע ביטקוין ומטבעות קריפטו נוספים במידה סבירה ונזהרת יחסית בתקופה זו, לצד הערכה מחדש של השקעות "רגילות" ולהשקיע במניות בסקטורים מיושנים שעדיין עובדים, לשמחתנו או לצערנו.